9 viktige råd for kattens helse

Friske katter lever lenge - men ni liv, det har de jo ikke, selv om de kan overleve de mest dramatiske ting.

Her følger ni ting som du som katteeier må passe på:

Stell

Katter trenger oppmerksomhet, stell og fôring. Hver dag. Friskt vann, i minst en vannskål men helst flere.

Kos og klapp og en liten prat, er bra både for kontakten, men også for å kjenne om noe kan virke unormalt. Mange katter trenger også litt ekstra hjelp til å holde pelsen fin, enten med børsting eller ved å tørkes over med en fuktig klut (vasking også, ved behov). I tillegg trenger de hjelp til tannstell og tannpuss om de får tannproblemer.

Kjøp kattemat tilpasset din katt. Og husk at behovet gjerne endrer seg gjennom livet. F.eks. ser vi mange katter som trenger et kraftigere fôr om sommeren enn om vinteren (fordi de rører seg mer), og seniorkattene trenger et annet fôr enn de unge kattene. Spør dyrlegen om riktig fôr til din katt!

Kastrering

Katter som ikke skal brukes i organisert avl anbefales at kastreres fra 5-6 måneders alder. Kastrerte katter er mindre utsatt for både sykdom og skader, og man unngår uønsket adferd og graviditet. Kastrer katta di!

Årlig helsekontroll og vaksine

Katter trenger også en årlig helsesjekk og vaksine. Vaksinen beskytter mot de vanligste smittsomme sykdommene vi har hos katt i Norge, og den årlige helsesjekken fanger opp symptomer som ikke alltid er like lett å legge merke til hjemme.

ID-merking

Katten din må ID-merkes! Det er ikke pdd påbudt, men det er helt nødvendig for at vi skal kunne hjelpe katten din om noe skjer. Kanskje blir katten din funnet av noen som ikke kjenner hverken den eller deg, og uten id-merking har vi ingen mulighet til å vite hvem du er eller kontakte deg. ID-merk katta di!

Vekt

Å holde vekta kan være utfordrende nok for alle og enhver. Og for kattene våre likedan. Men faktisk er katter blant de dyrene som best regulerer matinntaket selv, OM de får riktig fôring vel å merke! Spør derfor dyrlegen din om riktig fôr for din katt.

Vekta kan også være et tegn på sykdom, da spesielt vekttap. Om katten din går ned i vekt (uten at du aktivt forsøker å slanke den), anbefales sterkt en helsesjekk. Vekttap er nemlig blant de vanligste tegnene på sykdom hos katt.

Forebygge mot parasitter

De fleste katter, avhengig av hvor de bor og hvordan de lever, trenger av og til parasittbehandling. Bor man i ormåder hvor det er flått anbefales forebyggende flåttmiddel i sommerhalvåret. Jakter katten anbefales ormekur. Alt dette tilpasses individuelt etter behov.

NB Det finnes å få kjøpt midler i butikk som hevder å ha effekt mot flått og innvollsorm. Men vær så snill å velge reseptbelagt medisin. For det første er det trygt. For det andre virker det som det skal.

Seniorkontroll

Når katten blir eldre, det vil si 8-10 år, regner vi den som senior. Hos kattene betyr ikke det at de er gamle og snart ikke kommer til å leve lenger, langt i fra. Men det betyr at de kanskje trenger en litt annen mat, litt mer stell og oppmerksomhet hjemme, og tettere helsekontroller hso veterinær. Du kan lese mer om Seniorkatten her

Apetitt og drikkelyst

Følg med om katten din plutselig eller over tid endrer apetitt eller drikkelyst. Både det å spise mer, spise mindre, drikke mer og drikke mindre kan være tegn på sykdom. Spesielt ved økt drikkelyst anbefaler vi sterkt en snarlig helsesjekk.

Følger du disse 9 rådene har katten din alle forutsetninger for et langt og godt liv med god helse - nesten like bra som å ha ni liv! <3