Info: Hypertyreose hos katt

Hypertyreose hos katt, også kalt høyt stoffskifte, rammer eldre katter. Sykdommen gir overproduksjon av hormonet tyroksin i kroppen, som har en mengde negative effekter for katten. De vanligste symptomene er vekttap tross god appetitt, oppkast med ujevne mellomrom og ofte uro. Sykdommen kan holdes under kontroll med livslang behandling.

Under finner du et informasjonsskriv fra oss med en sammendrag av ting som er viktige å vite når man har en katt med hypertyreose.

EIERINFORMASJON

Hypertyreose hos katt

Hypertyreose, eller høyt stoffskifte, er en vanlig endokrin lidelse hos eldre katter. Sykdommen medfører forøket produksjon av tyreoideahormoner slik som tyroksin.

SYMPTOMER VED HYPERTYREOSE

Sykdommen oppstår som regel hos middelaldrende til eldre katter.

Sykdommen forårsakes av hyperplasi (økt størrelse) eller neoplasi (svulstvev) i tyreoidea (skjoldbruskkjertelen).

Symptomene ved hypertyreose er som regel vage. Ofte vil eier gjerne tenke på dette som alderdomstegn. De vanligste symptomene er at katten går ned i vekt. Oppkast, diare, rastløshet, økt drikkelyst og generelt dårligere pels og økt røyting er vanlige symptomer. Etter en tid med sykdommen kan kattene bli akutt syke.

DIAGNOSTIKK

Diagnosen stilles på bakgrunn av sykdomshistorien, kliniske undersøkelser og blodprøver. I enkelte tilfeller kan man palpere (kjenne) en forstørret skjoldbruskkjertel. En standard blodprøveprofil viser vanligvis mild leveraffeksjon. I tillegg måles total T4 (tyroksin) i blodet. Dersom denne er høy bekreftes diagnosen.

Behandlingen av hypertyreose baserer seg på å hindre at kroppen produserer for mye tyroksin. Dette kan gjøres på flere måter. Det vanligste er medikamentell behandling, hvor katten får medisiner daglig. En kan også velge kirurgisk behandling, eller behandling med radioaktivt jod. I 2012 kom det et fôr til katt som kan brukes i behandlingen. Fôret inneholder veldig små mengder jod, og jod er nødvendig for å produsere tyroksin. Ved å redusere mengden jod tilgjengelig vil altså mengden tyroksin som produseres gå ned. Fôret heter Hill’s y/d, finnes både som våtfôr og tørrfôr og selges kun hos veterinær.

Hvilken behandlingsmetode som passer best må tilpasses hver enkelt pasient. Det gjøres i samråd med eier, for å finne beste resultat og praktiske løsning.

KONTROLL HOS VETERINÆR

Det vil være behov for oppfølging av alle hypertyreose-pasienter. Hyppigheten av veterinærkontrollene må behovsprøves og varierer individuelt. På kontrollene måles tyroksin i blodet, og også regelmessig andre blodverdier. Det er viktig at kontrollene følges for at sykdommen skal holdes under kontroll.

OPPFØLGING HJEMME

Alle pasienter med hypertyreose krever livslang oppfølging. Behovet for medisinering kan måtte justeres i løpet av livsforløpet. Katter som behandles med diett kan IKKE få annet fôr!! Det vil si ingen godbiter, middagsrester, tyggebein eller annet som puttes i munnen!