COVID-19: - hva gjør vi?

March 12, 2020

Som dyrehelsepersonell er en av våre hovedarbeidsoppgaver å forholde oss til smittsomme sykdommer hos dyr. Det jobber vi med daglig, og da er smitteforebygging for å begrense spredning av sykdom et av de viktigste tiltakene.  

 

Nå står vi ovenfor en smittsom virussykdom hos mennesker, og selv om dette også er helt vanlig (influensa, omgangssyke osv) er det litt annerledes denne gangen. COVID-19 er et helt nytt virus som verden ikke har sett før. Og som viser seg å være veldig smittsomt. Det ser dessuten ut for å få store samfunnsmessige konsekvenser. 

 

Her på Melhus Dyreklinikk gjør vi hele tiden en løpende vurdering av situasjonen og følger myndighetenes anbefalinger. Å være pasient og pårørende hos oss skal både være og oppleves som trygt. 

 

Tiltak på klinikken

For å svare på situasjonen har vi styrket det mellommenneskelige smittevernarbeidet på klinikken hos oss med følgende tiltak: 

 

RING FØRST; vi vet at det av og til er veldig greit å bare stikke innom klinikken for å få klipt klør, eller at man plutselig oppdager et sår og bare drar til klinikken med en gang. Men akkurat nå er det viktig at du ringer oss først. Vi må nemlig planlegge slik at det er trygt for alle å komme til klinikken. Ring oss, 72871001, så får du en avtale. Og om problemet er helt akutt, så lover vi at du får øyeblikkelig hjelp, vi vil bare vite at du kommer. Ring også gjerne først om du skal kjøpe fôr. 

 
Håndvask og hånddesinfeksjon; i tillegg til eget personell sin håndhygiene oppfordrer vi også besøkende til å benytte seg av våre håndvask- og desinfeksjonspunkter. Disse er spredd utover hele klinikken og godt merket. Det første punktet du møter er ved inngangsdøra. Bruk det! 

Punktdesinfeksjon; vi desinfiserer berøringspunkter i hele klinikken enda hyppigere enn normalt (dørhåndtak, benker, dører, skuffer, skap, stoler, bankterminal osv). 

 

Betaling; i perioden fremover ber vi om at dere betaler med kort, ikke kontanter. Alle vanlige debet kort kan brukes hos oss. Vi desinfiserer kortterminalen vår kontinuerlig. 

 

Håndhilsing; vi unngår håndhilsing og prøver oss i stedet på et hei og et smil.

 

Munnbind; selv om vi etter beste evne forsøker å holde avstand vil vi i enkelte situasjoner komme tettere på pasienter og mennesker enn anbefalte avstand. Dette gjelder også mellom oss som arbeider på klinikken når vi hjelper hverandre. Derfor bruker vi munnbind. Munnbind er ikke så godt å bruke i direkte kommunikasjon mellom mennesker, da det skjuler nesten hele ansiktet, og vi beklager at det ser litt voldsomt ut.

 

Timeplanlegging; vi passer på å sette av ekstra tid mellom pasientene slik at færrest mulig mennesker befinner seg på klinikken samtidig. 

 

Venterom; for å begrense antall potensielle smitteoverføringer forsøker vi å unngå at mange mennesker samles på venterommet samtidig. Du kan f.eks. ringe oss når du har kommet, så kan du vente ute i bilen til alt er klart. 

 

En pasient, en person; vi ber om at bare en person følger dyret til time. På denne måten vil det være færre potensielle smittekontakter på klinikken. Er dere flere ber vi dere om å vente ute i bilen.

 

Konsultasjon uten eier; vi forstår at det kan virke litt skremmende å overlate din beste venn til oss for at vi skal undersøke og behandle uten at du er tilstede. Men siden jobben vår krever at vi kommer tett på pasienten er det ofte vanskelig og noen ganger umulig å opprettholde avstanden på 2 meter. Derfor gjør vi nå de fleste konsultasjoner uten eier med inn. 

 

Innlevering av dyr; om din hund eller katt trenger dyrlegehjelp, men du selv er bekymret for å komme inn til klinikken, finner vi løsninger på det. Ring oss så kan vi f.eks. møte dere ute i bilen. 

 

Telefonkonsultasjoner: ofte er det mye som skal gjennomgås muntlig både i starten og i slutten av en konsultasjon hos oss. Ofte er det snakk om å gjennomgå sykehistorie før utredning av et sykdomstilfelle. Etter undersøkelser og behandling hos oss skal dette gjennomgås og en behandlingsplan legges og startes. Mye av dette kan fullt forsvarlig gjøres per telefon før og etter timen. På denne måten kan pasienten leveres hos oss, og hentes igjen senere, uten at eier trenger å være med på klinikken. 

 

Butikk; for de av dere som er innom oss for å handle fôr og utstyr tilbyr vi å bringe til bilen om dere ringer oss utenifra. 

 

Er du i karantene, føler deg litt under været eller påvist smittet?

Eller har du vært i kontakt med noen som er smittet/syke av COVID-19? Da ber vi gi oss beskjed om det ved bestilling av time. På den måten kan vi sette igang tiltak slik at vi beskytter både oss selv og andre besøkende. Da vil vi blant annet be deg vente ute mens vi tar oss av pasienten inne. Har du mulighet til å få noen andre til å ta dyret med til klinikken for deg er det en fordel. Dyrlegebesøk fra hjem i karantene, med sykdom eller smitte bes avvente, unntatt selvfølgelig om det hjelper akutt sykdom eller skade. 
Oppdager du symptomer og/eller får påvist COVID-19 i løpet av 14 dager etter at du har vært hos oss, ber vi deg vi oss beskjed. 

 

Men vi stenger ikke

Uansett kommer vi ikke til å stenge klinikken, vi vil alltid yte nødvendig dyrlegehjelp.

Ved en eventuelt generell oppfordring eller instruks fra myndighetene om å midlertidig avvente all virksomhet i Norge vil vi som dyrehelsepersonell være unntatt fra dette, og vi vil sørge for å opprettholde et tilbud om dyrlegehjelp til de som trenger det.

Det som kan være aktuelt om vi kommer i en så alvorlig situasjon er prioritering av kun skader og sykdom. 
Vi har delt oss i to arbeidslag, slik at om vi møter smitte i den ene gruppa så har vi fortsatt halvparten av oss smittefrie og klare for innsats. Dette fører til litt redusert kapasitet, men det er det verdt. 
 

Status per i dag

Ingen av våre ansatte har hatt symptomer på eller vært i kontakt med personer med symptomer på/påvist COVID-19. Dersom noen hos oss skulle komme i denne situasjonen, følger vi anbefalingene fra Folkehelseinstituttet. 

Vi har også delt oss i to "arbeidslag", slik at vi ikke kryss-smitter hverandre om uhellet skulle være ute. 

 

Fremover

Situasjonen endrer seg nå fra dag til dag og time til time. Vi skal forsøke så langt det går å holde dere oppdaterte på det siste.
Ellers er her link til oppdatert informasjon fra Veterinærinstituttet: Spørsmål og svar om dyr og koronavirus
Og link til oppdatert informasjon fra Folkehelseinstituttet: Koronavirus

 

 

Til slutt er det viktig for oss å oppfordre alle til å følge rådene fra myndighetene, spesielt med å være nøye med håndhygienen. Det kan ikke sies ofte nok. Her er en liten vekker om håndhygiene: VIDEO fra Folkehelseinstituttet. 

 

Vi takker for tilliten dere viser oss i det daglige, og skal gjøre vårt beste for å være den verdig også under COVID-19 pandemien. 

 

De beste ønsker om en god helse,
Carolina, Eva, Ingunn, Ida, Monica, Anna, Torbjørn og Anna