Tannhelse hos hund og katt

January 27, 2019

80 % av alle hunder og 70 % av alle katter over 3 år lider av

tannproblemer.

Sykdom i munnhule kan være vanskelig for eier å oppdage, og mange hunder og katter går derfor med kroniske betennelser og smerter i munnen.

Tannstein bygges opp av bakterier, matrester og kalk  fra spyttet.

Om tannstein ikke fjernes vil dette føre til en betennelse i tannkjøttet (gingivitt) som ikke vil kunne går over av seg selv. Med tiden vil betennelsen gå utover tannens støttevev som brytes ned (periodontitt), noe som fører til at tannen vil løsne.

SYMPTOMER

Symptomer på tannstein og annen tannsykdom er dårlig ånde, misfargede tenner, rødt og/eller blødende tannkjøtt, endring i spisevaner, vektreduksjon, slapphet og irritabilitet.

Behandling av tannstein skjer ved hjelp av en ultralyd-maskin som skånsomt fjerner belegget uten å skade tennene, deretter blir tenne polert. Polleringen gjør at tannoverflaten blir glattere slik at det skal blir vanskeligere for plakk å feste seg igjen.

Har tannkjøttbetennelsen utviklet seg til festetap av tannen vil det være nødvendig med tannrøngten for å se om tannen kan reddes eller ikke, hvis festetapet er for stort må tannen trekkes da dette ikke vil kunne gå tilbake av seg selv

KONTROLL HOS VETERINÆR

Det anbefales å få tennene sjekket av veterinær minst 1 gang i året.

Noen ganger vil det være nødvendig med hyppigere tannsjekker.

Små raser, eldre hunder og hunder med unormal tannstilling anbefales å kontrollere oftere da de har lettere for å utvikle tannproblemer.

OPPFØLGING HJEMME

Det beste du som eier kan gjøre for å forebygge tannproblemer er daglig tannpuss. Dette kan ofte føles problematisk både for dyr og eier. Gradvis tilvenning er viktig. Start med noen minutter hver dag og øk i takt med hva kjæledyret ditt tolererer. Det finnes tilpasset tannbørste og tannpasta til dyr. Tannpasta beregnet på mennesker kan inneholde fluor som er giftig og må ikke benyttes!

Les mer om tannbehandling hos oss her: http://www.melhusdyreklinikk.no/tannbehandling

Share on Twitter